نشانه ناسی از جمله دانشهای نوینی است که وارد قلمرو پژوهشهای معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ها تبدیل گشته است. موضوع نشانهشناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقامهای نشانه ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالتگر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای ...
بیشتر
نشانه ناسی از جمله دانشهای نوینی است که وارد قلمرو پژوهشهای معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ها تبدیل گشته است. موضوع نشانهشناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقامهای نشانه ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالتگر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای تبلیغاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بررسی شود تا پاسخ مناسبی برای این سوالات به دست آوریم که از چه راهکارهای نشانه شناختی در این پوسترها استفاده شده است و آیا این پوسترها در دستیابی به اهداف این سازمان و القای پیام به مخاطبان کارآمد بوده است؟ در این تحقیق، نشانه شناسی تبلیغات رولان بارت که بر معنای ضمنی و آشکار تصاویر و پوسترهای تبلیغاتی تاکید دارد و نیز دستهبندی نشانه ها از دیدگاه پیرس مد نظر قرار گرفته است. تحقیق با استفاده از تحلیل 30 پرسشنامه از گروههای مختلف انجام شده است. در نهایت مشخص گردید، انواع مختلف نشانه های تصویری و زبانی در این پوسترها به کار گرفته شده و انواع نشانه ها نیز بر دلالتهای ضمنی تصاویر تاثیرگذار بودهاند.